12.05.2020

Czy sposób żywienia ma wpływ na samopoczucie?

Styl życia, nawyki żywieniowe i poziom aktywności fizycznej są związane z występowaniem chorób układu nerwowego, obniżonym nastrojem a nawet depresją. U osób ze stanami depresyjnymi często występują niedobory witamin z grupy B, witaminy D, kwasów omega3, żelaza. Niedobory witamin z grupy B mogą być związane z nawykami żywieniowymi i tak np. jedzenie zbyt dużej ilości węglowodanów oczyszczonych w postaci białego pieczywa, białego ryżu, pieczywa cukierniczego, słodyczy, białej mąki wiąże się z mniejszą ich podażą. Niedobór tych witamin objawia się to w postaci zaburzeń koncentracji, pamięci, wahaniami nastroju, zawrotami głowy, zaburzeniami snu, nerwowością, bólami głowy, apatią.

Stany lękowe, niepokój, zaburzenia koncentracji, uczucie zmęczenia, bóle głowy mogą wiązać się z niedoborem magnezu, co w związku z obecnym tempem życia i długotrwałym stresem zdarza się powszechnie. Niedobór żelaza wiąże się z niedokrwistością a w konsekwencji słabszą wydolnością organizmu, sennością, osłabieniem, zawrotami lub bólami głowy. Dla mózgu i psychiki duże znaczenie mają niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe omega 3 (EPA i DHA) więc w diecie należy uwzględnić ryby będące ich źródłem lub suplementację – Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne zaleca dawkę 1g u osób z depresją lub innymi zaburzeniami psychicznymi. Na osłabienie, samopoczucie i apetyt ma wpływ poziom witaminy D3 w organizmie. Osoby, które pracują w zamkniętych pomieszczeniach, nie mają kontaktu z słońcem i nie suplementują tej witaminy cierpią na jej niedobór. Co ciekawe nagroda zazwyczaj stosowana dla poprawy humoru – cukier, słodkie napoje i słodycze nie ma uzasadnienia. Wręcz przeciwnie wg badań w ciągu godziny od spożycia cukru pojawia się uczucie zmęczenia i pogorszenie koncentracji. Wg badań bardziej podatni na zaburzenia psychiczne na skutek spożywania cukru są mężczyźni niż kobiety – wystarczyło spożywanie 67g cukru dziennie (taka ilość występuje np. w dwóch puszkach napoju typu cola), aby po pięciu latach zagrożenie zapadalnością na zaburzenia psychiczne wzrosło o 23%.

Na stan odżywienia organizmu nie pozostają obojętne stosowane na własną rękę diety odchudzające, restrykcyjne, eliminacyjne czy głodówki. Aby w dłuższej perspektywie zapobiegać prawdopodobnym niedoborom i chorobom należy stosować właściwie zbilansowaną dietę.