22.03.2022

Dieta o niskim indeksie glikemicznym

Dieta o wysokim IG może być jedną z przyczyn insulinooporności i otyłości.

Indeks glikemiczny wskazuje jak szybko po spożyciu danego produktu następuje wzrost stężenia glukozy we krwi. W związku z konsekwencjami zaburzeń gospodarki cukrowej na podstawie badań podzielono żywność na produkty z niskim bądź wysokim indeksem glikemicznym. Do produktów o niskim indeksie glikemicznym zaliczane są np. warzywa spożywane na surowo, świeże owoce drobnopestkowe i większość cytrusów, produkty żytnie pełnoziarniste,  większość nasion roślin strączkowych.

Pobierz tabelę z indeksem glikemicznym produktów.

Biorąc pod uwagę ilość i jakość węglowodanów w produkcie, wprowadzono pojęcie ładunku glikemicznego. Aby go obliczyć należy pomnożyć indeks glikemiczny produktu przez ilość zawartych w nim węglowodanów a następnie podzielić przez 100. Im wyższy jest ładunek glikemiczny produktu, tym wyższy wzrostu stężenia glukozy we krwi po jego spożyciu. Ładunek glikemiczny diety stanowi  czynnik ryzyka wystąpienia zawału serca, cukrzycy typu 2 oraz nowotworów. Dieta o wysokim IG powoduje nawracającą hiperglikemię poposiłkową i hiperinsulinemię, która występuje szczególnie u osób z nadwagą, otyłością oraz insulinoopornością.

Przetwarzanie żywności ma wpływ na jej indeks glikemiczny. Aby go obniżyć należy wybierać owoce mniej dojrzałe, nierozdrobnione i nierozgotowane, np. surowa marchewka surowa ma indeks glikemiczny 16, a gotowana – 47.

Istotnym składnikiem produktów jest błonnik. Błonnik rozpuszczalny w wodzie (obecny w owsie, jęczmieniu, strączkach, owocach i warzywach) spowalnia trawienie i opóźnia opróżnianie żołądka.

Dieta o niskim IG wykazuje korzystny wpływ na stężenie trójglicerydów i zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy o 40%.  Stosowana przez 10 tygodniu zmniejsza stężenie cholesterolu LDL o 10%. Dieta o niskim indeksie glikemicznym zapewnia niskie stężenie insuliny między posiłkami co może w istotnym stopniu wpływać na zmniejszenie ryzyka rozwoju wielu chorób cywilizacyjnych i wydłużać długość życia.

Pobierz tabelę z indeksem glikemicznym produktów.