6.06.2021

Styl życia a cellulit

Cellulit czyli nierówności na powierzchni skóry ud, pośladków, bioder, ramion, kolan to problem natury estetycznej, z którym zmaga się aż 80-98% kobiet po okresie dojrzewania. Zaawansowane stadium cellulitu to nie tylko kwestia estetyki, ale sygnał ostrzegawczy przed żylakami i zakrzepami. Cellulit wiążę się z nieprawidłowym rozmieszczeniem tkanki tłuszczowej w ciele więc zwykle występuje w miejscach jej nadmiernego gromadzenia się, przy czym nie jest warunkowany przez otyłość – występuje również u osób szczupłych. Występowanie cellulitu głównie wśród kobiet wiąże się z gospodarką hormonalną oraz budową skóry, jednak styl życia również ma znaczenie. Czynnikami prozapalnymi diety wpływającymi na nieprawidłowości w budowie tkanki tłuszczowej są: nadmierne spożycie tłuszczu, soli, produktów wysoko przetworzonych zawierających konserwanty i  tłuszcze trans. Dodatkowo powstawaniu cellulitu towarzyszy niedostateczne nawodnienie organizmu, spożywanie alkoholu przyczyniającego się do odwodnienia i stymulacji syntezy tłuszczu. Siedzący tryb życia i brak aktywności fizycznej wiąże się ze zwiększoną zawartością tkanki tłuszczowej w organizmie i  zmniejszoną jędrnością skóry.

Zbyt długie siedzenie, noszenie zbyt obcisłej odzieży i butów na wysokim obcasie wpływa negatywnie na krążenie, tworzenie się obrzęków i zastojów żylnych. Na występowanie cellulitu negatywnie wpływa również palenie papierosów, nadmierne opalanie się czy gorące kąpiele.

Stres i długotrwałe napięcie mięśni podczas sytuacji stresowych hamują przepływ krwi. Stres i zaburzenia emocjonalne wpływają na poziom kortyzolu i katecholamin nasilając odkładanie się tkanki tłuszczowej.

 

Walkę z cellulitem zacznij od zmiany stylu życia – zwiększa aktywność fizyczną i zmodyfikuj dietę. Jeśli Twoje BMI wskazuje na nadwagę lub otyłość – zredukuj masę ciała za pomocą diety i aktywności fizycznej. Redukcja tkanki tłuszczowej wpływa na redukcję cellulitu a dieta w połączeniu z aktywnością fizyczną pomoże utrzymać elastyczność skóry. Dieta przeciwzapalna, bogata w antyoksydanty to dieta niskoprzetworzona oparta na świeżych warzywach, owocach, produktach pełnoziarnistych, zdrowych tłuszczach występujących w orzechach, olejach roślinnych i rybach. Preparaty wspomagające walkę z cellulitem to kofeina, L- karnityna, teofilina, jod, żeń-szeń, guarana, algi. Najlepsze efekty osiągnąć można przez połączenie zmiany stylu życia z pielęgnacją skóry – jej nawadnianiem i ujędrnianiem.

Bibliografia:

  1. Luebberding S, Krueger N, Sadick NS. Cellulite: an evidence-based review. Am J Clin Dermatol. 2015 Aug;16(4):243-56.
  2. Tokarska, K., Tokarski, S., Woźniacka, A., Sysa-Jȩdrzejowska, A., & Bogaczewicz, J. (2018). Cellulite: A cosmetic or systemic issue? Contemporary views on the etiopathogenesis of cellulite. In Postepy Dermatologii i Alergologii (Vol. 35, Issue 5).
  3. Bass, L. S., & Kaminer, M. S. (2020). Insights Into the Pathophysiology of Cellulite: A Review. In Dermatologic surgery : official publication for American Society for Dermatologic Surgery [et al.] (Vol. 46).
  4. Smalls LK, Lee CY, Whitestone J, Kitzmiller WJ, Wicket RR, Visscher MO.: Quantitative model of cellulite: three-dimensional skin surface topography, biophysical characterization, and relationship to human perception. J Cosmet Sci. 2005 Mar-Apr;56(2):105-20.
  5. Smalls LK. Hicks M, Passeretti D i wsp.: Effect of weight loss on cellulite: gynoid lypodistrophy Plast Reconstr Surg. 2006 Aug;118(2):510-6.